Veelgestelde vragen

Wij snappen dat u voorafgaand of na uw afspraak vragen heeft over uw behandeling bij de tandarts of mondhygiënist. Op deze pagina hebben wij veelgestelde vragen voor u verzameld en beantwoord. Klik op een vraag om het antwoord te lezen. Heeft u een vraag en staat deze niet in het overzicht? Neem dan contact met ons op.

Inschrijven

U kunt zich direct inschrijven bij de nieuwe praktijk. Dit doet u makkelijk en snel via het online inschrijfformulier. Nadat u het online inschrijfformulier heeft ingevuld, nemen wij contact met u op om uw inschrijving door te nemen. 

Indien u van uw huidige tandarts naar Ferguson Hannewijk Tandartsen wilt overstappen, dan vult u het inschrijfformulier in. U wordt binnen 2 werkdagen na invullen van het inschrijfformulier door ons teruggebeld. Wij nemen uw gegevens met u door en leggen u uit hoe u bij de huidige tandarts uw overstap kenbaar kunt maken.

Behandelingen

Wij adviseren u om uw kind zelf de tanden te laten poetsen. Zo kan uw kind alvast wennen aan deze activiteit en het zelf uitvoeren daarvan. Napoetsen is dat u de tanden van uw kind, nadat uw kind dat zelf heeft gedaan, nog een keer goed schoonmaakt. Zo weet u zeker dat alle tanden goed gepoetst zijn.

Wij raden aan om uw kind dagelijks na te poetsen, zeker tot de leeftijd van 10 jaar. Kinderen tot de leeftijd van 10 jaar hebben nog niet de juiste motoriek om zelf hun gebit helemaal goed schoon te poetsen. Dit terwijl goed poetsen in deze periode juist heel belangrijk is omdat de blijvende tanden en kiezen doorbreken. Wij adviseren om in de avond voor het slapen na te poetsen. 

De mondhygiëne kan verbeterd worden door op de juiste manier het gebit te reinigen. Dit reinigen kan bestaan uit de juiste manier van poetsen, het reinigen tussen de tanden en kiezen en de juiste voeding. Vanaf de leeftijd van twee jaar geldt voor iedereen om minimaal 2 keer per dag te poetsen. Aan (jong) volwassenen wordt geadviseerd om naast het poetsen 1 keer per dag tussen de tanden en kiezen te reinigen.

Afspraak

Als u ervoor kiest om bij ons patiënt te worden en de inschrijving is administratief afgehandeld, dan wordt de eerste afspraak voor u ingepland. Uw eerste afspraak duurt een half uur en is met tandarts Steven Hannewijk.

 

Tijdens deze eerste afspraak wordt er een voorlopig behandelplan vastgelegd (C28) en een begroting opgesteld. Daarnaast wordt de conditie van uw tandvlees beoordeeld (PPS-score) en leggen wij uw huidige gebitssituatie vast met röntgenfoto's (X10, X21) en een 3D-gebitsscan (C29). Dit doen wij omdat we verplicht zijn de gebitssituatie vast te leggen. 

 

Doordat we röntgenfoto's (X10, X21) en een 3D-gebitsscan maken, hebben we een compleet overzicht van het gebit in zowel 2- als 3D. Hiermee kunnen wij uw gebit ook beter monitoren. Eventuele slijtage aan tanden zijn hiermee eerder zichtbaar en het herstellen van het gebit na een ongeluk is beter realiseerbaar.

 

Na deze intake worden er indien nodig vervolgafspraken gemaakt om de besproken behandelingen uit te voeren. Tijdens de intake gaan wij nog niet tot behandeling over. De intake staat in het teken van het opstellen van een persoonlijk behandel- en stappenplan om een zo gezond mogelijke gebitssituatie te verkrijgen en te behouden.

Kosten

Wij snappen dat u niet graag voor verborgen of onverwachte kosten staat. Daarom geven wij u voorafgaand aan uw behandeling bij de tandarts of mondhygiënist graag inzicht in de verwachte kosten. Na uw eerste afspraak en kennismaking in de praktijk kunnen wij u een kostenindicatie geven. Deze indicatie is afhankelijk van de staat van uw gebit en tandvlees en van eerdere behandelingen.

Nota & Betalen

U ontvangt onze facturen via Infomedics. Als u voor tandheelkundige zorg verzekerd bent, stuurt Infomedics de factuur door naar uw verzekeraar ter declaratie. Voor het bedrag dat niet vergoed wordt door uw zorgverzekering ontvangt u rechtstreeks een factuur. 

In onze praktijk geven wij u graag alle aandacht en goede zorg. Daarom hebben wij het versturen en innen van onze rekeningen uitbesteed aan Infomedics. Infomedics is een professioneel en betrouwbaar bedrijf dat hierin is gespecialiseerd.

Gegevens & voorwaarden

Voor een goede tandheelkundige behandeling is het noodzakelijk om van iedere patiënt een tandheelkundig dossier samen te stellen. Het tandheelkundig dossier bevat niet alleen aantekeningen over uw gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van onderzoeken, maar ook medische gegevens zoals aandoeningen en medicijngebruik behoren in het dossier.